Fotos: DPC

Logistikerens hjørne
_________________________________


Onsdag d. 9. august

Den seneste uge har vejrguderne velsignet årets forskningskampagne i Nordøstgrønland. Solen har skinnet og tågen er lettet. Sneen ligger dog stadig tykt, så man skulle tro, at det stadig var juni måned.

Den megen sne har medført, at en række forskere har været nødt til at ændre planer for deres feltarbejde. F.eks. har biolog Kirsten Christoffersen og hendes team været nødsaget til at gennemføre alle deres undersøgelser fra én lokalitet øst for Kap Moltke. Det var ellers planen, at de skulle besøge flere søer i andre områder, men de har været utilgængelige på grund af snedækket. I stedet har Forskning i Nords logistikere hjulpet med at flyve deres grej rundt til nogle alternative feltlokaliteter, som ligger et godt stykke fra den lejr, hvor de bor.

Den logistiske planlægning og gennemførelse er inden for den seneste uge faldet i hak. Alt kører som det skal efter nogle uger, hvor improvisationen har været i højsædet. Dog har det betydet lidt ekstra arbejde, et strammere program og nogle flere flyveture, at den nye helikopter er mindre, end den der oprindeligt skulle fragte forskerne rundt i felten.

Tiden er også ved at være kommet, hvor Forskning i Nord lakker mod enden. I går forlod 10 forskere Station Nord med kurs mod Svalbard, og de kommende dage vil yderligere 8 forskere vende næsen hjemad.

Jane Benarroch



Station Nord.
Foto: Jørgen Skafte

Mandag d. 31. juli

Så skete det! Fredag den 29. juli ankom den nye helikopter, som skulle erstatte den helikopter, der havarerede under den første uge af ’Forskning i Nord’-aktiviteterne. Siden uheldet har projektets logistikere haft travlt med at sende forskerne rundt til deres planlagte feltdestinationer ved hjælp af alternative transportløsninger. Bl.a. med Twin Otter-fly, hvor det har kunnet lade sig gøre.

Helikopteren er i dag ude på sin første operationelle opgave efter den lange tur fra Canada i lørdags. Den skal bl.a. transportere de forskere, der ikke allerede er blevet bragt til deres feltlokalitet, rundt i området. To af de forskere, som har ventet længe på at blive bragt til den planlagte lokalitet, er den amerikanske geolog, Jane Gilotti, og hendes forskerkollega. De bliver i dag fløjet til Holm Land, hvor man kun kan lande med helikopter. På nuværende tidspunkt er i alt otte forskerhold i gang med deres projekter, mens de sidste to forskerhold ankommer fra Svalbard i morgen.

Vejrsituationen er den, at det i dag er blevet godt vejr. Weekenden var dog præget af et ustadigt vejrsystem, der drev ind over Nordgrønland fra Canada. Det betød, at helikopteren så at sige kunne flyve på bagsiden af fronten frem mod Station Nord.


Jane Benarroch

Fredag d. 21. juli

Den forløbne uge har været præget af, at den helikopter, der skulle afløse sidste uges forulykkede helikopter fra Canadian Helicopters, ikke er nået frem på grund af dårligt vejr. Det har betydet, at flere af projekterne har været nødt til at ændre planer for at komme i gang og slippe for ventetiden på Station Nord. Ved hjælp af forskningskampagnens Twin Otter-fly er det dog lykkedes at få de fleste hurtigt ud i denne uge. De eneste, der sidder tilbage på stationen, er den amerikanske geolog Jane Gilotti og hendes makker, som skal til en lokalitet i Holm Land, hvortil man kun kan komme med helikopter. De har nu ventet en uge. Den seneste melding torsdag aften var, at helikopteren nu er i Grise Fjord, hvorfra der er godt 10 timers flyvning til Station Nord i godt vejr.


Jon Ineson og hans geologhold kom i mandags og skulle efter planerne have været løftet ud med helikopter. De besluttede i stedet at finde et sted i deres feltområde, hvortil de kunne blive fløjet med den Twin Otter, der er til rådighed. Valget faldt på Midsommersø i det sydlige Peary Land, hvortil de blev fløjet i løbet af tirsdagen.


Svend Funder har også måttet lægge nye planer og har fundet en ny lokalitet i nærheden af en landingsbane på Nordkysten. Poul Martin Holm venter på Nordkysten, hvor han skal flyttes, når helikopteren kommer i gang.


Der er også forskere, som har afsluttet deres feltarbejde og er draget sydover igen. Trine Dahl Jensen fra GEUS har gennemført servicering af to seismiske stationer og har flyttet én. Og Preben Clausen fra DMU’s Afdeling for Vildtbiologi og Biodiversitet og hans tre kolleger har afsluttet deres gåseprojekt på Kilen, hvor de blev hentet med Twin Otter.


Torsdag ankom en helikopter med mandskab fra POLOG, som skal demontere og flytte den helikopter, der forulykkede i sidste uge. Der er i løbet af ugen etableret tre nye landingsbaner ved Constable Bugt, Midsommer Sø og i Holm Land. Desuden er der lagt 5500 liter brændstof ud i depoter til helikopteren.


Poul-Erik Philbert, DPC's udsendte medarbejder på Station Nord




Dele af den havarerede helikopter bringes til Station Nord.
Foto: DPC

Fredag d. 14. juli

DPC's to logistikere, Jørgen Skafte og Henrik Philipsen, ankom fra Svalbard til Station Nord forrige torsdag og har siden haft travlt med diverse operationelle opgaver samt udpakning af materiel og indkvartering af de mange forskere, der er ankommet til Nordøstgrønland.


Den første uge blev dog plaget af, at den helikopter, som bringer forskerne og deres grej rundt til de forskellige feltlokaliteter, forulykkede tirsdag aften ved 15-tiden vestgrønlandsk tid mellem station Nord og Flade Isblink. Helikopteren havde opereret ved Kap Washington og mellemlandede på grund af dårligt vejr på Prinsesse Dagmar Ø undervejs tilbage til Station Nord. Da det efter nogen tid så ud til at klare op, fortsatte piloten, der var alene ombord, turen mod Station Nord. Det dårlige vejr og den heraf følgende dårlige sigtbarhed vendte imidlertid tilbage, og piloten forsøgte derfor en nødlanding få kilometer fra Station Nord, der resulterede i, at helikopteren endte på taget i dyb sne. Piloten slap heldigvis med mindre skrammer og kunne selv kravle ud af helikopteren, der fik forruden slået ind og rotoren slået af.

Efter ulykken blev nødsenderen automatisk aktiveret, og DPC's logistikere tog straks på snescooter ud fra Station Nord for at finde den havarerede helikopter og piloten. Ved hjælp af håndholdte GPS'ere fandt de efter 2 1/2 time i den tætte tåge frem til stedet. Piloten blev bragt til Station Nord til observation. Læs i øvrigt pressemeddelelse fra Grønlands Kommando her.


I øjeblikket arbejdes der på højtryk for at få fremskaffet en ny helikopter, som kan transportere forskerne rundt i felten. Den manglende helikopter har indtil videre betydet, at 3 forskere har måttet blive på stationen frem for at blive fløjet ud til deres feltlokalitet, hvor indsamlingen af de videnskabelige data foregår. Det er dog lykkedes at fragte de resterende 23 forskere rundt i felten omkring Station Nord med helikopter og Twin Otter. Så forskningen er i fuld gang på trods af de forskellige logistiske forhindringer.


I det hele taget er der travlhed på stationen, fordi dårligt vejr den første uge har gjort det ekstra besværligt at gennemføre de forskellige operationelle opgaver. I løbet af de næste uger støder der yderligere et antal forskere til Station Nord, som da belægningen var på sit højeste husede 50 mennesker, inklusiv de faste "FUPPER" og håndværkere, der laver vedligeholdelsesarbejde.

Vejrsituationen er den, at der er bemærkelsesværdigt meget sne, men at der dog i dag ser ud til at være lidt opklaring på vej. Den forgangne uge bød ellers på både sne, regn og hagl. Temperaturen er på omkring 3-5 grader.


Inden for 3-4 dage ankommer en af Flyvevåbnets C 130 Hercules-fly, som bl.a. skal fragte iskerneforskernes møjsommeligt borede iskerner hjem til Danmark. Kernerne har de seneste uger været gravet ned under noget sne omkring Station Nord for ikke at smelte.


Alle på stationen er trods uheld og forhindringer ved godt mod.


Jane Benarroch


Twin Otteren på den midlertidige landingsplads på Svalbard.

Så skal der tankes op på Svalbard.

Torsdag d. 6. juli

Vi fik Twin Otteren til Svalbard i går aftes – en begivenhed der kunne konkurrere med VM i fodbold. En masse mennesker kom fra byen og så landingen på vores midlertidige landingsbane. Desværre er Station Nord nu dækket af tåge, men vi er klar til at flyve der over, når det klarer op. Alle mand er nu nede fra Flade Isblink. De borede iskerner er kommet til Station Nord og er nu lagt i fryseren, så de kan blive klar til turen til Danmark. Lejrudrustningen var meget våd og er nu ved at blive tørret, før den pakkes til turen sydover.


Jørgen Skafte, DPC's logistikkoordinator


Der repareres ivrigt på Svalbards landingsbane.

Onsdag d. 5. juli, 2006

Mens man har gået og stønnet over varmen i Danmark, er vi her lidt længere nordpå plaget af dårligere vejr, hvor flyvning stort set har været umulig. Vi sidder nu 12 personer og venter på godt vejr over Station Nord, så vi kan komme i gang med sommerens aktiviteter. Vi har et utrolig godt samarbejde med logistikafdelingen på UNIS, der har stillet lokaler til rådighed og har bistået os, når dette har været nødvendigt.


Ventetiden her på Svalbard har været brugt til at klargøre det gods, der skal til Grønland samt til at lappe på en gammel landingsbane lidt uden for Longyearbyen. I juli måned lægger man ny asfalt på landingsbanen i lufthavnen. Flyvninger hertil er derfor forbeholdt de almindelige rutefly. DPC har imidlertid fået dispensation til at flyve på en gammel landingsbane lidt uden for byen.

Vi har måttet reparere lidt på banen og har opsat banemarkeringer for at vise piloten, hvor han skal lande.


Jørgen Skafte, DPC's logistikkoordinator