Dansk Polarcenter | Strandgade 100 H | 1401 København K | Danmark
telefon 3288 0100 | telefax 3288 0101 |
News    |    Research & Logistics    |    Publications    |    Library    |    Photos    |    Polarfronten    |    Om DPC
Du er på:
Grønlandsk grammatik

Ordet “grammatik” fremkalder hos nogle mennesker en association til endeløse rækker af snørklede regler og underligere bøjninger, som er lige så lette at glemme, som de er svære at lære.

Men prøv alligevel med tre sider to gange dagligt i det imponerende værk, som Stig Bjørnum har begået. Sprængfyldt med spændende læsning for alle dem, der er interesseret i det grønlandske sprog. Man fornemmer klart den kleinschmidtske ånd i regelsættene. Samuel Kleinschmidts germanske grundighed i 1840’erne lagde grundstenen til det vedvarende fundament for den grønlandske grammatik.

Hvordan bøjes “is” på grønlandsk? Ja, i Bjørnums bog kan man bøje “siku” på 144 forskellige måder! – Så der er lidt for enhver smag.

Selv for alle dem, der ikke kan forstå grønlandsk, men som dog hører sproget, ser det på skrift, og som bliver nødt til at udtale grønlandske ord i ny og næ, – er der god hjælp at hente. Læs kapitel 1 om “Lyd og skrift”, så får man styr på udtalen af vokaler og konsonanter, orddeling, tryk og intonation, alt sammen særdeles brugbart for danskernes dagligdag i Grønland.

Noget meget karakteristisk for det grønlandske sprog er “affikserne”, altså tilhæng, som føjes til navneords og udsagnsords stammer. Affikserne er oftest ansvarlige for de endog meget lange, bogstavsrige ord, der kan volde selv drevne grønlandsksprogede midlertidige udtaleproblemer. Et eksempel kunne være “pisariaqalissagaluarpalluunniit”, der oversættes på dansk til “selv om det skulle blive nødvendigt”. Eller hvad med “ilinniartitsisorinikuusara” – “min forhenværende lærer”

Terminologien i Bjørnums bog er godt forklaret og struktureret, så man farer ikke nødvendigvis vild i de ni kapitlers mange eksempler og skemaer. Grønlandsk Grammatik er helt ajunngilaq!

Indhold 1/04

Udgivet i 2003 af Forlaget Atuagkat. ISBN 87-90133-14-5. 276 sider. 335 kr incl. moms.